Procesgerichte didactiek

Vormgeven; het maken van een beeld, het schrijven van een tekst, het spelen op toneel of het componeren van muziek, het zijn allemaal open activiteiten. Van makers wordt verwacht dat ze het scheppende proces zelf sturen om hun eigen ideeën vorm te geven. Om als leerkracht kinderen daarin te stimuleren heeft Jos van Onna in 2001 de procesgerichte didactiek ontwikkeld. De procesgerichte didactiek is een didactiek die het creatieve gedrag van kinderen stimuleert.

 

 

 

 

 

De didactiek zorgt ervoor dat kinderen leren mogelijkheden uit te proberen, buiten de gebaande paden leren gaan en onderbouwde keuzes leren maken. Maar vooral ook zichzelf durven zijn. Ze leren dat vormgeven hard werken is, waarbij de eerste oplossing niet altijd de beste oplossing is. Dat kan alleen als ze tegelijkertijd ook kennis en vaardigheden aangeboden krijgen.

Wil je meer te weten komen over de procesgerichte didactiek? Of wil je, samen met je team, geschoold worden? Bekijk ons aanbod van training en coaching.