Nieuws

 

 

 

 

5-10-2018 Wat is ludodidactiek.
Wil je iets meer weten over ludodidactiek? Wil je weten hoe Robert dit gebruikt in zijn onderwijs? Hij is onlangs geïnterviewd voor door Zena Bani en Mohamed Bouamrani van De Krachtige Leraar Podcast. De Podcast is  via deze link maar of via diverse podcast platforms. Zoek dan naar: Krachtige Leraar Podcast en volg deze bevlogen interviewers.

KLP #3 – Wat is ludodidactiek met Robert Stieltjes

 

 

 

 

 

6-9-2018: Gouden patch!
Robert ontving van de oprichters van Ludodidactiek de gouden patch. Dat betekent officieel docent Ludodidactiek.
Op de foto samen met Willem Jan Renger en Evert Hoogendoorn

 

 

 

 

29-6-18: Creëer en Leer gaat samenwerken met Limai. Lise en Maite gaan onderwijsmateriaal ontwikkelen voor het vak muziek. Daarnaast geven ze trainingen  procesgerichte didactiek in combinatie met muziek.

 

 

 

 

 

 

24-04-18: “Vandaag keek ik naar het werk van de kinderen en zag daar hun karakter én hun culturele achtergrond in”, zegt juf Lineke van CBS de Zaaier tijdens een feedback-sessie op haar procesgerichte les. Kijk naar de bijzondere stoelen die zij met groep 4 maakte en je ziet beeldend onderwijs en cultuuronderwijs in één.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

17-04-18: Met behulp van het Leerlijnenlab van Mocca begeleid Mech Benjaminsen een aantal leerkrachten van de 1e montessorischool in Amsterdam om een leerlijn voor beeldend onderwijs op te zetten. Het is een uitdaging om de onderwerpen van IPC met een aantal basistechnieken in een leerlijn te combineren. Wens van de leerkrachten is om uitlooptijd te hebben: een activiteit van Laat maar Zien heb je vaak niet in een lesuur af. Tip: laat een paar kinderen aan het eind van de les een werkhoek inrichten waar ze op een zelfgekozen tijdstip kunnen verder werken.

 

 

 

 

10-04-18: Trends in cultuuronderwijs tijdens de Moccadag in de Meervaart. Autonomie is het sleutelwoord. Interessant onderwerp. Tijdens de workshopsessies en netwerkgesprekken bleek het niet moeilijk om zowel kinderen als leerkrachten meer autonomie te geven. Mech Benjaminsen vroeg zich vooral af hoe je autonomie in balans kunt brengen met competentie.

 

 

 

 

 

 

 

 

6-04-2018: Volop lente tijdens de coaching van Creëer en Leer bij CBS de Zaaier. Juf Dianne gaf de les ‘Lentestrip’ en kreeg achteraf feedback om de procesgerichte didactiek nog beter in de vingers te krijgen.

 

 

 

5-04-2018: Bezoek consultatie-bijeenkomst naar aanleiding van het conceptvisiestuk voor het domein Kunst & Cultuur in Eindhoven. In het eerste concept is er veel aandacht voor kunst. Cultuur lijkt ondergeschoven. Wil je kinderen een brede ontwikkeling meegeven maak dan cultuur en vormgeven het speerpunt van het domein. Wil je meer weten over de curriculumvernieuwing? Kijk op curriculum.nu

 

 

 

 

 

 

 

 

3-04-2018: Teamtraining procesgerichte didactiek en Laat maar Zien bij SBO Johan Seckel in Ommen. De leerkrachten voerden een praktijkopdracht over de vuurvogel uit zodat ze met hun aanbod een link kunnen leggen tussen beeldend en muziekonderwijs.

 

 

 

 

 

 

12-03-2018: Teamtraining bij CBS de Zaaier in Nieuwleusen. Leerkrachten wilden meer kennis en ervaring over het gebruik van klei.  Naast praktische informatie kwam ook de leerlijn boetseren en keramiek aan de orde. “Ik weet nu aan welk stukje van de leerlijn ik werk als ik met de kinderen ga boetseren”, gaf een van de leerkrachten als feedback. Een andere leerkracht zei: “Ik was me er nooit zo van bewust dat ik als leerkracht van een groep zo’n duidelijke bijdrage kan leveren aan de doorlopende leerlijn op beeldend gebied”.

 

 

 

 

 

 

23-02-18: Tijdens de training procesgerichte didactiek aan het team van Vesterhavet in Hoofddorp maakten de leerkrachten werk in navolging van Van Gogh: werkers op het land. Leerkrachten ervoeren hoe je het werk van een kunstenaar als aanleiding voor eigentijds werk kunt gebruiken. Het was tevens een voorbereiding op een serie kunstlessen.

 

 

 

 

 

15-2-18: Juf Charissa van SBO het Speelwerk in Zwolle gaf een procesgerichte les met als onderwerp de Olympische spelen. De kinderen maakten voor elke sport een pictogram.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9-2-18: Tijdens een training over de procesgerichte didactiek maakte het team van SBO het Speelwerk in Zwolle een serie robotten met kosteloos materiaal als voorbereiding op een kunstproject met als thema: hergebruik.

 

 

 

 

 

 

7-2-18: Tijdens een training aan het team van de St. Bernardusschool in Schiedam maakten de leerkrachten een wintersporter in actie. De lessen van Laat maar Zien werden daarvoor als uitgangspunt gebruikt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

17-1-18: Workshop over de procesgerichte didactiek als onderdeel van de icc-opleiding  van Stichting Mooi Werk (Schiedam) en Kade 40 (Vlaardingen). De pendel tussen theorie en praktijk werd door de icc-ers hoog gewaardeerd.

 

 

 

 

 

 

31-11-17: Coachingstraject in de procesgerichte didactiek bij GBS de Smaragd in Zwolle. Na een lesbezoek worden de resultaten met de leerkracht besproken. Je kunt daaraan zoveel aflezen: wat ging er allemaal goed en waar zou je nog extra aandacht aan kunnen besteden om de kinderen nog meer te sturen richting onderzoekend gedrag.

 

 

 

 

 

 


28-11-17:
Meester Peter van Oene van ‘n Esch gaf aan de kinderen van groep 5-6 een procesgerichte les met als titel “Winterslaap”. Je ziet aan alles dat de kinderen heel goed hebben gekeken, hun best hebben gedaan om de huid van een dier weer te geven en zich helemaal konden inleven in hoe de dieren lekker tegen elkaar aan in hun holletje lagen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


23-11-17:
Coaching CBS de Zaaier in Nieuwleusen. Voordoen en nadoen blijft een krachtige manier van leren. Zowel voor de kinderen als voor de leerkrachten. Leerkrachten hebben bij beeldend werk vaak het idee dat je dan de autonomie van kinderen beperkt. Mech Benjaminsen is daar niet bang voor. Kinderen moeten zich ook competent voelen om autonoom te durven zijn.