Type les
Op de filterpagina van de methode beeldend kun je kiezen uit vier type lessen. We leggen hieronder uit wat de verschillende type lessen betekenen.
- Alles in 1
- Les in bouwstenen
- Duurzame lessen
- Samenwerken
Type les: Alles-in-1
De methode Creëer en Leer/beeldend is gebaseerd op de procesgerichte didactiek. Om leerkracht en leerling kennis te laten maken met deze manier van werken bevat de methode Alles-in-1 lessen. Het zijn lessen waarin de clipjes van de verschillende bouwstenen zijn samengevoegd tot één film.
Je herkent deze lessen op de filterpagina aan de banner in regenboogkleuren. Op de lespagina herken je de lessen aan de gekleurde tab.
Tijdens de les kun je het filmpje af en toe pauzeren om afbeeldingen te bespreken of om de leerlingen vaardigheden te laten oefenen. Dit type les is laagdrempelig voor de leerling en vergt weinig voorbereidingstijd van de leerkracht. Zo maak je op een prettige manier kennis met de didactische bouwstenen en kun je wennen aan de procesgerichte didactiek.
Type les: Les in bouwstenen
Bij een les in bouwstenen is het aanbod voor de leerlingen verdeeld over vier didactische bouwstenen. Hierdoor kun je als leerkracht zelf kiezen welke bouwstenen je aanbiedt én in welke volgorde. Zo daag je de leerlingen meer uit. Ze moeten namelijk zelf de link leren leggen tussen de verschillende bouwstenen. En daarvoor zullen ze creatieve vaardigheden gaan inzetten. In de lesbeschrijving lees je hoe je ze daarbij kunt helpen. Bovendien kun je bij dit type les ook bouwstenen verwisselen. Wil je een werkwijze of beeldaspect vervangen? Pas de les aan zodat het aanbod precies aansluit bij jouw wensen en het niveau van de leerlingen.
Les aanpassen
Niet elke les sluit precies aan bij jouw wensen of de behoefte van de leerlingen. Bij de lessen van Creëer en Leer is dat geen probleem. Met een paar klikken pas je een les aan. Kijk even mee.
Stel je voor dat je een les hebt gevonden die inhoudelijk precies goed is. Het is de les ‘Insect ontdekt’. De les sluit perfect aan bij het onderwerp dat je tijdens de natuurles behandelt. De werkwijze bij deze les is metaaldraad. En dat vind je minder geschikt. Geen probleem, je past de les eenvoudig aan door de bouwsteen te vervangen voor bijvoorbeeld tekenen met potlood, tekenen met viltstift, tekenen met oliepastel of schilderen met waterverf.
Met het grote aanbod van lessen heb je in een handomdraai oneindig veel lesmogelijkheden. Zo is er altijd wel een les geschikt voor jouw situatie.
Type les: Duurzame lessen
Met de duurzame lessen stimuleren we leerlingen duurzaam na te denken en te doen.
Er zijn opdrachten waarin het werkstuk gemaakt wordt van herbruikbaar materiaal, zoals houten blokjes of zand.
Bij andere opdrachten wordt het werkstuk (voor een deel) gemaakt van restmateriaal, zoals lapjes stof, knopen, eierdozen.
Bij de categorie duurzame lessen horen ook de opdrachten waarin duurzaamheid het thema van de les is.
Type les: Samenwerken
Selecteer je op de filterpagina bij type les ‘samenwerken’, dan krijg je alle lessen te zien waarin leerlingen kunnen samenwerken aan de opdracht. Dit kan op verschillende manieren.
Bij sommige opdrachten werken de leerlingen in het begin individueel, maar voegen ze aan het eind van de les hun werkstukken samen tot een groter geheel.
Bij andere opdrachten werken de leerlingen vanaf het begin van de opdracht samen aan één werkstuk.
Niet alle lessen in deze selectie hebben het samenwerken letterlijk in de opdracht staan. Met een kleine aanpassing is er dan wel een samenwerk-opdracht van te maken.
Ben je geïnteresseerd in duurzaamheid? Kijk dan eens op de website van Eco schools.
Wil je meer informatie over de procesgerichte didactiek? Bestudeer dan onze gratis elektronische uitgave.
Achtergrondinformatie over de procesgerichte didactiek vind je op de website van het SLO.
Procesgerichte didactiek
Ontdek hoe de lessen van Creëer en Leer creativiteit stimuleren
Hoe werkt het?
Bekijk de filmpjes over de werking van de website en het gebruik van de lessen.
Leerlijnen
De methode beeldende vorming heeft heldere leerlijnen die aansluiten bij de tussendoelen van het SLO.